Dostali jste se někdy do fáze, kdy potřebujete prodat svoji nemovitost a lámete si hlavu nad její hodnotou? Je zde mnoho nástrah a rád bych se podělil s Vámi o pár tipů, jak to nedělat.
Pojďme se podívat na to, jak neurčit prodejní cenu nemovitosti:
1. Určení prodejní ceny podle toho, kolik potřebuji peněz. Argumentovat kupujícímu, že si za prodej bytu chci koupit jiný byt a musí mi zbýt na auto, na školné pro děti a manželka má slíbenou dovolenou na Malorce, není úplně přesvědčivý argument, proč by měl prodávající nemovitost koupit.
2. Určit prodejní ceny podle toho, co říkají sousedé či lokální obyvatelé. Málo kdo Vám odpoví, že neví, i když opravdu neví. Je to určitě situace od situace, ale obecně vzato se lokální obyvatelé dívají na nemovitost z pohledu, že to místo kde bydlí mají rádi a mají k němu vztah. Většinou tedy cenu nemovitosti nadhodnocují.
3. Určit prodejní cenu podle vložených nákladů do nemovitosti. Sdělovat kupujícím, že jsem nemovitost koupil před x lety za tolik a tolik, že jste v té době platili daň z nabytí nemovitosti, že jste předělali umakartové jádro na luxusní mramorovou koupelnu, také nemusí být šťastná varianta, jak určit prodejní cenu nemovitosti. Jednoduše proto, že zájemci můžou mít úplně jiný vkus a vaše vložená investice pro ně může mít zanedbatelnou hodnotu. Zájemce zajímá potenciál konkrétní nemovitosti, emoce, a jak trh vnímá nemovitost dnes.
4. Stejný byt v domě se prodával za…. Ano stejný byt se před rokem prodával za tolik a tolik. Věděli jste, že byty v přízemí se většinou prodávají o 10% levněji?! To samé může být u bytu ve vyšším patře bez výtahu. Vkusné rekonstrukce bytu cenu také zvýší o jednotky procent.
5. Určení prodejní ceny podle zájemců zn. nabídněte. Velká část případných zájemců Vám na tento typ inzerátu nebude reagovat a myslím si, že to budou právě ti, kteří by byli ochotni nabídnout přiměřenou cenu. Tento inzerát přiláká nejvíce investory nebo výkupčí případně zprostředkovatele, kteří Vám budou chtít nabídnout pomoc s prodejem.
6. Srovnání cen z inzerce. Asi Vás zklamu. Je to dobrá strategie pro někoho, kdo se dívá do inzerce denně a umí číst „mezi řádky“. Pro člověka „samoprodejce“, který je na realitních inzertních serverech po druhé v životě to může být hodně zavádějící. Řekneme si hned PROČ:
· Ceny v inzerci nejsou většinou konečné, to znamená, že nevidíte opravdu za kolik se nemovitost může prodat.
· Nejednou jsou ceny v inzerci vysněným přáním majitele nemovitosti.
· Většinou v aktuální čas pro vaši nemovitost není v inzerci adekvátní nebo dostatečný vzorek na srovnání.
· Trh se rychle mění. Cena, která mohla být pro zájemce snesitelná před 1 měsícem z důvodu makroekonomické situace nebo z důvodu nečekaného prodeje nových bytů v okolí již dnes platit nemusí.
· Falešné inzeráty nemovitostí. I to se může stát. V 90. letech se prodával Karštejn a takové drobné nepravdivé inzeráty se objevují do dnes.